Hoe het begon

Tijdens onze vakantie op Sicilië in de zomer van 2017 ontmoetten we een vluchteling. We gaven hem wat geld waar hij voor één à twee dagen eten van kon kopen. Een korte termijn oplossing. Maar net als miljoenen anderen die te midden van oorlog en hongersnood leven, heeft deze man veel meer nodig dan alleen voedsel. Ondanks het feit dat meer dan de helft van de mensen die in oorlogsgebieden wonen blootgesteld wordt aan ernstige traumatische gebeurtenissen, heeft slechts één op de vier toegang tot psychologische hulp.

Niels, met zijn nieuwe muts op, studeert op dat moment de basics van sociaal ondernemerschap en Aisha is werkzaam als neuropsycholoog. Zo ontstond ons idee. Oorspronkelijk biedt ieder hoofddeksel fysieke bescherming: waar een strohoed beschermt tegen de schadelijke effecten van de zon, biedt een muts warmte tegen de kou. Maar wat als iets simpels als een muts, naast fysieke bescherming ook psychische bescherming kan bieden? Eén muts met twee doeleinden volgens het one-for-one principe: voor elke verkochte muts, wordt één persoon in een crisisgebied voorzien van psychologische hulp.

Met hatsup. streven we ernaar om het hele jaar door coole producten te verkopen. Voor elke verkochte product zorgt hatsup. voor een glimlach op het gezicht van de koper én voor een glimlach op het gezicht van iemand in psychische nood. One hat, two smiles